W zależności od formy prawnej planowanej działalności gospodarczej rejestracji firmy dokonuje się w następujący sposób:
1. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej to elektroniczna platforma Ministerstwa Gospodarki dostępna pod adresem www.ceidg.gov.pl lub www.firma.gov.pl, w której za pomocą jednego wniosku można zarejestrować swoją firmę w Urzędzie Statystycznym, ZUS lub KRUS, oraz w odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Urzędzie Skarbowym.
Wniosek o wpis do CEIDG (formularz CEIDG-1) stanowi także:
Wszelkie czynności związane z wpisem do CEIDG są BEZPŁATNE.
Działalność gospodarczą w CEIDG można zarejestrować w następujące sposoby:
1) Rejestracja działalności gospodarczej poprzez zalogowanie się na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wypełnienie wniosku CEIDG-1 on-line i złożenie (podpisanie) go elektronicznie.
Ta forma rejestracji jest skierowana do osób, które posiadają podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym lub profil zaufany ePUAP. Wybierając tą formę rejestracji działalności gospodarczej należy założyć konto elektroniczne w CEIDG, czego można dokonać poprzez stronę:
http://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/?F;1886f97b-43a9-4b16-b197-cc969b6917ba
Założone w ten sposób konto należy aktywować po otrzymaniu potwierdzenia mailowego, a następnie przy użyciu formularza elektronicznego można dokonać rejestracji działalności gospodarczej.
2) Rejestracja działalności gospodarczej bez logowania się do CEIDG – należy przygotować wniosek na formularzu dostępnym on-line, a następnie w terminie 7 dni należy udać się do dowolnego urzędu gminy w celu podpisanie wniosku. Urzędnik odnajduje wniosek w zapisany w bazie CEIDG po kodzie wniosku, drukuje i przedkłada wnioskodawcy do podpisania. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wnioskodawca podpisał wniosek papierowy w urzędzie gminy.
3) Osoba planująca założyć działalność gospodarczą może pobrać ze strony www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl wniosek (formularz CEIDG-1) w formacie PDF, wydrukować go, wypełnić i złożyć wniosek w urzędzie gminy. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
Wypełniony formularz CEIDG-1 można również przesłać listem poleconym do wybranej gminy. Niemniej jednak podpis osoby wnioskującej o dokonanie rejestracji firmy musi być potwierdzony notarialnie.
4) W celu rejestracji działalności gospodarczej można udać się do urzędu gminy, tam pobrać formularz CEIDG-1 w wersji papierowej, wypełnić go i złożyć w urzędzie gminy. Gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.
Przed wypełnianiem wniosku CEIDG-1 należy zapoznać się z jego zawartością oraz instrukcją wypełniania i przygotować niezbędne dane takie jak PESEL, NIP, adresy i rodzaje planowanej działalności gospodarczej (formularz CEIDG-1 wraz z załącznikami i instrukcją wypełniania znajduje do pobrania poniżej).
Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer identyfikacji podatkowej (NIP). Jeżeli wnioskodawca nie posiada, bądź nie pamięta swojego NIP powinien we wniosku o wpis do CEIDG zaznaczyć rubrykę "Nie posiadam numeru NIP". Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej NIP zostanie nadany/zweryfikowany i umieszczony we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG automatycznie. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą numerem identyfikacyjnym w CEIDG oraz właściwym identyfikatorem we wszelkich kontaktach z administracją podatkową jest numer NIP.
Osoba fizyczna wnioskująca o rejestrację działalności gospodarczej ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.
Wniosek CEIDG-1 posiada następujące załączniki:
CEIDG-RD - służy do wpisywania dodatkowych rodzajów działalności gospodarczej
CEIDG-MW - służy do wpisywania dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej
CEIDG-RB - służy do podawania informacji o rachunkach bankowych
CEIDG-SC - służy do określania udziału w spółkach cywilnych
CEIDG-PN - służy do udzielania pełnomocnictwa
CEIDG-POPR - służy do dokonywania korekt w przypadku pomyłek przy wypełnianiu części wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej
Zgłoszenie osoby ubezpieczonej czyli osoby prowadzącej działalność gospodarczą oraz innych ubezpieczonych (osoby współpracującej, pracowników, zleceniobiorców) do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego następuje niezależnie od złożenia wniosku CEIDG-1, w formie zgłoszenia ZUS ZUA albo ZUS ZZA, przekazywanego w formie elektronicznej lub pisemnej bezpośrednio do ZUS. Przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia dokumentu ZUS ZUA lub ZUS ZZA w terminie 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń. Szczegóły na stronie http://www.zus.pl/.
Do wniosku o wpis do CEIDG można dołączyć zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT (formularz VAT-R) oraz potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej (170 zł), ale tylko w przypadku dysponowania podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Zgłoszenia do VAT można dokonać także w urzędzie skarbowym. Czynności te wykonać powinniśmy przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towarów lub usług. Zgłoszenia tego nie muszą składać podatnicy zwolnieni od podatku ze względu na limit obrotów (zwolnienie podmiotowe – 150 000 zł) lub wykonujący czynności zwolnione od VAT (zwolnienie przedmiotowe).
Wraz ze złożeniem wniosku o pierwszy wpis do CEIDG należy dokonać wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym oraz wskazać formę wpłaty zaliczki. W przypadku wyboru karty podatkowej, do wniosku można dołączyć zgłoszenie PIT-16. Zmiana wyboru formy opodatkowania w trakcie wykonywania działalności gospodarczej jest możliwa tylko na zasadach określonych w przepisach podatkowych. Ogólnie rzecz biorąc, wybrana forma opodatkowania wiąże przedsiębiorcę do końca danego roku rozliczeniowego. Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych form opodatkowania zawarte są w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów (do pobrania poniżej).Przedsiębiorcą jest wspólnik spółki cywilnej. Spółka cywilna jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Opodatkowaniu dochodu uzyskiwanego przez spółkę cywilną podlegają wspólnicy. Jeżeli spółka będzie zatrudniać pracowników czy zleceniobiorców należy dokonać zgłoszenia jej jako płatnika składek w ZUS – formularz ZUS ZPA (termin – 7 dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń). Wspólnicy spółki dokonują zgłoszenia do ubezpieczeń samodzielnie (płatnikiem jest wspólnik). Składka na ubezpieczenie zdrowotne musi być opłacana od każdego rodzaju pozarolniczej działalności.
3. W przypadku wyboru działalności w formie spółki osobowej albo kapitałowej rejestracji dokonujemy w Krajowym Rejestrze Sądowym, prowadzonym przez sądy rejonowe właściwe ze względu na siedzibę tworzonej spółki. Wymagane formularze dostępne są w sądach.Przydatne linki:
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - www.ceidg.gov.pl
Krajowy Rejestr Sądowy - http://krs.ms.gov.pl/