W związku z implementacją trzech unijnych dyrektyw - Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej od 01 stycznia 2023 r. zmianie uległy przepisy z zakresu ochrony konsumentów. Nowe przepisy wprowadziły dużo zmian ważnych zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców- zwłaszcza w obszarze reklamacji. (Nowe regulacje dotyczą umów zawartych po 01 stycznia 2023 r.).
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY:
1. ZMIANA NAZEWNICTWA I PODSTAWY PRAWNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI SPRZEDAWCY
Zamiast rękojmi wprowadzono niezgodność towaru z umową.
W przypadku towarów zakupionych do dnia 01 stycznia 2023 roku sprzedawca odpowiada za ich wady z tytułu rękojmi wynikającej z kodeksu cywilnego.
Natomiast w przypadku towarów zakupionych od dnia 01 stycznia 2023 roku sprzedawca odpowiada za ich wady z tytułu niezgodności towaru z umową uregulowanej w ustawie o prawach konsumenta (art. 43 c ust. 1 ustawy)
Pojęcie wady zastąpiono niezgodnością towaru z umową.
2. DOMNIEMANIE ISTNIENIA WADY
Sprzedawca odpowiada względem kupującego za niezgodność towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili.
W poprzednim porządku prawnym ujawnienie się wady w ciągu roku od dnia dostarczenia towaru pozwalało domniemywać, że wada ta tkwiła w towarze już w momencie jego zakupu.
Nowe przepisy wydłużyły okres domniemania do dwóch lat (art. 43c ust 1 ustawy).
3. TERMIN UDZIELENIA ODPOWIEDZI NA REKLAMACJĘ
Dla umów zawartych przed 1 stycznia 2024 r. 14 dniowy termin udzielenia odpowiedzi dotyczy wyłącznie żądań: naprawy, wymiany lub obniżenia ceny. W przypadku braku odpowiedzi w tym terminie na sprzedawcy ciąży obowiązek spełnienie zgłoszonego żądania .
Dla towarów zakupionych od 1 stycznia 2024 r. 14 dniowy termin rozpatrzenia reklamacji dotyczy wszystkich żądań reklamacyjnych, tj.: naprawy, wymiany, obniżenia ceny oraz odstąpienia od umowy (art. 7a ust. 1 ustawy).
Brak odpowiedzi w tym terminie nie oznacza, że sprzedawca musi spełnić nasze żądanie. Skutkiem braku odpowiedzi w terminie jest uznanie reklamacji - wady towaru. O sposobie usunięcia wady decyduje sprzedawca.
4. ROSZCZENIA REKLAMACYJNE. UPRAWNIENIA KONSUMENTA W PRZYPADKU BRAKU ZGODNOŚCI Z UMOWĄ
W nowym porządku prawnym w reklamacji Konsument może żądać przede wszystkim naprawy albo wymiany. Jeżeli przedsiębiorca odmówił spełnienia tych żądań, albo nie doprowadziły one do zgodności towaru z umową, dopiero wówczas Konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy.
5. UMOWY ZAWIERANE NA ODLEGŁOŚĆ LUB POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA - TERMIN ODSTĄPIENIA, ZAKAZ PRZYJMOWANIA PŁATNOŚCI
Dotychczasowe przepisy dotyczące odstąpienia od umowy poza lokalem przedsiębiorstwa pozwalały na odstąpienie od umowy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. Nowe regulacje wydłużają termin na odstąpienie od umowy do 30 dni, który dotyczy umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo w trakcie wycieczki (art. 27 ust.2 ustawy)
Dodatkowo nowe przepisy zabraniają przyjmowania płatności przez przedsiębiorcę przed upływem terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta, podczas pokazu lub podczas wycieczki.
Nowe przepisy obowiązują od dnia 1 stycznia 2023 r. i dotyczą umów zawartych po tej dacie.
Do umów zawartych przed 1 stycznia 2024 r. zastosowanie maja przepisy dotychczasowe.
Więcej o nowych przepisach na stronie: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl